Říjen 2016

Zrodí se nová knížka?

20. října 2016 v 17:12 | Vašek
Minulou neděli jsem kromě létání strávil, tedy její část, ve společnosti chebského nakladatele Světa křídel pana Mouchy. Bylo to báječné posezení s člověkem, jenž stál u zrodu mnoha krásných knih z leteckého prostředí. Ptal jsem se jak se rodí tak skvělé knížky a s trochou ostychu i obav jsem panu nakladateli dal nahlédnout i do té mojí...Jako semínko pampeliščí...z roku 2010.
Od doby, kdy jsem naše zážitky nejen z aeroklubového prostředí sepsal, se hodně změnilo. Především jsem se vrátil k létání a do aeroklubu. A jsem opět pln zážitků a dojmů a chuti se o ně podělit a hlavně je zachovat do budoucna. Původní text jsem už začal přepracovávat a doplňovat, přece jen jsem po vydání dvaceti výtisků zjistil, že tu a tam bych něco napsal trochu jinak, rozpomněl se i na další kamarády a zážitky hodné zaznamenání.
Ale hlavní impuls mi dalo setkání s panem Mouchou. Moje knížka se mu docela líbila a hned mi nabídnul, že bychom ji po úpravách a doplnění snad i mohli v jeho nakladatelství vydat! Tak to je výzva. Pan nakladatel má dar v člověku rozfoukat plamínek z žhnoucích oharků .
Oslovuji kamarády z dob dávno minulých, kdy nebe nad našimi hlavami bylo modřejší s prosbou o zaznamenání i jejich zážitků, ale především...už zase píšu :-)
Tak se nechme překvapit, jak to dopadne...

Aktuálně
30.12.2016 jsem panu nakladateli odeslal texty i obrázky, tak uvidíme...

One Day – One Sky

9. října 2016 v 19:10 | Vašek
WUFI 2016 - World Ultralight Fly-In 2. ročník
Po krásném a letecky pro mě vydařeném létě přišel podzim a s ním i termín druhého ročníku celosvětového virtuálního sletu ultralehkých letadel všech kategorií WUFI 2016. Pořadatelé dnem konání sletu stanovili 1. říjen a tento termín se ukázal být tím nejlépe zvoleným. Alespoň tedy pro nás v české kotlině.
Jen pro připomenutí. Myšlenkou sletu je společné nebe v jednom konkrétním dni pro UL letce kdekoli na Zemi. Organizátoři opět s dlouhodobým předstihem rozjeli kampaň nejen na facebookových stránkách akce https://www.facebook.com/groups/1663741873840700/ K propagaci v našich končinách jak jsem doufal a věřil, snad mohl přispět i můj článek uveřejněný v prosincovém čísle loňského Pilota 12/2015.
Stejně jako loni jsem i letos s napětím sledoval poslední zářijový týden vývoj počasí a doufal, že podmínky pro let dovolí alespoň krátký okruh kolem letiště a pořízení několika fotografií s datovým razítkem, což je podmínka pro splnění letu v rámci akce WUFI 2016 a získání certifikátu. S napětím o to větším, že jsem pro akci získal nejen syna Václava, s nímž jsem již loni absolvoval první ročník, ale i jeho přítelkyni Katku Slachovou a mojí manželku Kateřinu. Takže jen já budu mít tři posádky, což byl loni celkový počet účastníků z Česka.
Spolu s Tomášem Barvou, pilotem krásného UL Ellipse Spirit "Elí", jež se svým vnoučkem Lukášem také loni letěl z letiště Charvátce, jsme věřili v letošní daleko početnější účast pilotů z našich českých a moravských letišť.
Chebské letiště LKCB při našem příjezdu dává tušit, že sobota bude letovým dnem nejen pro nás, kamarádi plachtaři chystají své "nádobíčko" a kolegové z místního Ultralight klubu dokonce připravují k záletu po několikaleté renovaci UL letounek M7-Ornis.
Allegro 2000 OK-HUU58 karlovarského aeroklubu, jehož jsem členem a provozujícího na zdejším letišti, vytahuji z hangáru a po důkladné předletové prohlídce připravuji k letu. Montáže kamerky do kabiny pro pořízení nezbytných fotografií z letu se ujímá junior a pak už nic nebrání jeho provedení. Počasí nám přeje víc, než jsem čekal, vítr do čtyř metrů vane téměř v ose dráhy 023. Vysoko na modrém nebi jsou jako namalované šmouhy střední oblačnosti altostratus a nad masivem Slavkovského lesa zdobí oblohu dokonce několik čočkovitých altocumulus lenticularis.
Sedíme s Vaškem v kabině, provádím úkony, spouštím spolehlivý Rotax 912UL a zahřívám na požadované teploty. Do sobotního poledne zbývá asi hodina a půl, leckde v okolí se dovařuje rodinný oběd když se odlepujeme z dráhy 023 chebského letiště. Levou zatáčkou opouštím letištní okruh a stoupáme do prostoru poblíž Františkových Lázní. Jsme součástí WUFI 2016, světového, byť jen virtuálního sletu, podařilo se! Junior pořizuje několik fotografií, pro jistotu ještě i malým kompaktem a po krátkém obletu několika zajímavých míst v okolí Chebu se vracíme na letiště.
Pro Vaškovu Katku je to první let v ultralightu a ještě ji navíc pověřuji pořízením dokumentárních fotografií. Let si ovšem užívá, dopřávám jí potěšení z pohledu na nádhernou scenerii hradu Lokte obkrouženého řekou Ohří a sám se opájím myšlenkou, že jsme součástí celosvětové akce, spojující virtuálně piloty malých letadel, ale třeba i motorových paraglidů napříč kontinenty bez ohledu na jakékoli politické či zeměpisné hranice. To je nakonec i myšlenka, jíž mi v chatu připomíná i jeden z organizátorů akce Paul Lindamood z Chicaga s nímž si v neděli o akci budu psát.
Přistáváme a k letu se chystá má manželka Kateřina, už jen s kompaktem v ruce, neboť v kameře došla baterie. I poslední let naší akce proběhl nad sluncem zalitou krajinou Chebska, nejen kontrolní snímky jsou pořízeny, ještě obkroužíme vodní nádrž Skalku u Chebu a kolem historického centra města, jehož červené střechy jsou krásně nasvícené sluníčkem a staré opravené domy vypadají z výšky jako kdyby byly sestavené z papírové vystřihovánky se vracíme k letišti. Zařazuji se do okruhu a brzy měkce dosedáme na travnatý pažit vedle betonové, ale uzavřené dráhy historického chebského letiště.
Roluji k hangárům a v duchu mi běží myšlenky na stovky jiných letců malých letadélek…začalo to na Novém Zélandu, letěli již Australané i Indonésané a jak se otáčí Země, přišla řada na Evropu a tedy na nás. A podařilo se! Opět jsme byli součástí této bezva akce. Nechyběli piloti z Německa, Polska, Francie a dalších evropských států, s postupujícím časem Mexičané i letci z Portorika a samozřejmě silná skupina Američanů a uzavírají Kanaďané.
Později s potěšením zjišťuji, že s námi opět letěl spolehlivý Tomáš Barva z letiště Charvátce v elegantní Ellipse Spirit "Elí OK-TAL01 přes České středohoří a přistál poté na Rané, ale i Petr Knejfl z letiště Slaný a Štěpán Mahler z Kunětic u Pardubic.